Bloot toch niet zo gewoon

Niet zo lang geleden heb ik betoogd dat ik blij was met het nieuwe merk van de NFN, blootgewoon. De NFN treedt ook steeds opener naar buiten. In 2012 was het al een hele vooruitgang dat het afgesloten “Blootpaviljoen” een beetje transparant was. Anno 2018 was er een blootstraat waar je zelfs als argeloze bezoeker doorheen kunt wandelen. En het optreden van de “Jonge blote ambassadeurs” bij Jinek was ook om door een ringetje te halen. Eindelijk geen halve gare mensen op TV maar jonge mensen die goed uit hun woorden kwamen en gewoon behandeld werden zonder flauwe grappen, behalve die van “Waar laat je je portemonnee”.

Social media

Maar ik merk toch ook nog steeds dat bloot heel vaak helemaal niet gewoon is. Er zijn toch heel veel (steeds meer?) mensen die erg lacherig doen over bloot. En dat is dan vooral op social media, maar ook in populaire programma’s op radio en op tv. Zoek maar eens op “bloot” of “naakt” in youtube en kijk wat er allemaal aan lolbroekerij en blote BN-ers langs komt. Een debiele vlog over “Naakt in de sloot springen” blijkt 503.000 bezoekers te trekken in een maand. Inge de Bruin had al 741.00 kijkers bij Adam zoekt Eva-vips, en dat is zonder de terugkijkers. Dit soort aantallen laat zien dat we bloot helemaal niet gewoon vinden. Ik had de ijdele hoop dat er door de ontkerkelijking en toenemende vrijheid en kennis een klimaat zou ontstaan waar bloot voor iedereen acceptabel en gewoon zou zijn. Dat blijkt dus niet zo te werken. En omdat veel opinies worden gevormd door sociale controle op Social Media is dit beeld toch wel een beetje verontrustend. Ik zou ook niet weten hoe we ons tegen deze ontwikkeling zouden kunnen verweren.

Geef een reactie